SEZNAMY, KVADRANTY A KAFE: UČITELKA V BOJI PROTI ČASU

Jak to máte vy? Cítíte se někdy jako kouzelníci, kteří se snaží vyčarovat více času, než jim den skutečně nabízí? Seznamy úkolů rostou, kafe teče proudem a mezi tím vším se snažíme zvládnout (nejen) školní povinnosti s grácií. Ale co kdyby se ukázalo, že existuje kouzlo, které vám čas navíc opravdu přinese. A navíc, že to kouzlo máte skutečně ve svých rukách?

Pojďme si tedy ukázat, jak zkrotit nekonečné úkoly, než vás přemůžou.

Prvním klíčem k ovládnutí svého času je jen malá změna myšlení a pár osvědčených technik, které vám usnadní život. A dost možná, že to bude jednodušší, než byste čekali. Prostě si zkuste představit, že pokaždé, když máte na jazyku větu „Nemám čas,“ ji nahradíte slovy „Není to má priorita.“ Najednou to zní úplně jinak, že?

Řekněme, že si povzdychnete: „Neměla jsem dnes čas zavolat mé kamarádce.“ A teď to zkuste říct novým způsobem. „Nebyla má priorita zavolat kamarádce.“ Nebo: „Nestihla jsem se objednat na kontrolu k paní doktorce.“ Jakmile tu větu přehodíte na „Nebylo mojí prioritou objednat se na kontrolu k paní doktorce,“ zní to najednou dost nepříjemně, že?

Teď si vy dosaďte jakoukoli činnost, kterou jste třeba nestihli nebo na ni „neměli čas.“ Jen si to vyzkoušejte – jak vám to zní? Možná zjistíte, že příště opravdu upřednostníte to, co je pro vás důležité. A pokud to není vaše priorita, pak přirozeně dostanou přednost jiné úkoly.

Učitelé a seznamy: S Eisenhowerovou metodou to jde snadněji

Kdo z nás učitelů by neznal ten pocit na začátku školního roku, kdy máme před sebou neuvěřitelně dlouhý seznam úkolů: objednat pracovní sešity, výtvarné potřeby a další pomůcky , zkontrolovat údaje žáků, vyzdobit třídu, kontaktovat rodiče, vymyslet program na třídní schůzky, podepsat všechny formuláře, připravit třídní výkaz, nachystat si první aktivity, pracovní listy… Než ten seznam dočteme, hlava nám třeští. A přitom každý úkol na seznamu křičí: „Musím být hotový hned teď!“

V takových chvílích si možná vzpomenete na všechny ty time-managementové techniky, jako je třeba populární metoda Pomodoro. Na 25 minut se plně soustředíte a pak si dáte pět minut pauzu. Jenže zkusili jste někdy pracovat 25 minut bez vyrušení ve škole? To je skoro nemožné. Děti, kolegové, rodiče, zvonění, telefony, mejly… Klid je ve škole vzácností.

Ale co kdyby existovala metoda, která opravdu funguje i pro učitele? Něco, co vám pomůže zorganizovat nejen seznamy úkolů, ale také váš přístup k času? Eisenhowerova metoda je přesně takovou technikou. Možná jste o ní už slyšeli – rozděluje úkoly do čtyř kvadrantů podle toho, jak jsou důležité a naléhavé.

Řešením je prioritizace

V prvním kvadrantu jsou úkoly důležité a naléhavé – ty, které hoří a musí být hotové hned teď. To jsou přesně ty vyzdobené třídy v den nástupu do školy a splněná administrativa. To je ten stresující typ úkolů, které nás tlačí k zemi.

Naštěstí tu máme ještě druhý kvadrant – úkoly důležité, ale nenaléhavé. Tyhle úkoly nemusí být hotové hned, ale když je začneme dělat s předstihem, ušetříme si spoustu nervů. Například promyslet si způsob hodnocení, tvorbu žákovského portfolia nebo i výrobu pomůcek už o prázdninách, a ne až noc před jejich použitím.

A pak tu máme úkoly naléhavé, ale nedůležité – třetí kvadrant. Rutinní činnosti jako laminování a stříhání kartiček, chystání nástěnek, nákup materiálu a pomůcek. Ale musíte to dělat vy? Nebo to může udělat někdo jiný? Zkuste zapojit děti, rodiče, nebo delegovat některé činnosti na kolegy.

Konečně, čtvrtý kvadrant je plný úkolů nedůležitých a nenaléhavých – ty jsou nejlepší, protože je můžete s klidným svědomím zrušit úplně. Jsou to často ty úkoly, které děláme proto, abychom něco jiného ještě o fous odložily. Prostě prokrastinujeme. Nebo to můžou být činnosti, které nám přijdou možná zábavné, trochu nostalgické, ale ve výsledku nás nikam neposunou. Třeba když se rozhodneme vyklidit si staré šanony a najednou listujeme v pracovních listech z minulých let, vzpomínáme na staré třídy…

Naučte se pracovat chytře, ne tvrdě

Až příště budete sedět nad seznamem úkolů, zkuste se na ně podívat Eisenhowerovýma očima a rozdělit si je podle těchto kvadrantů. Určitě najdete několik úkolů, které může někdo udělat za vás a nebo které není potřeba dělat vůbec.

Není to však jediná taktika, jak vyzrát na nestíhání. Dalšími zloději času je chaos a hledání, nerozhodnost, nedostatečné plánování, odkládání úkolů, malé (až žádné) sdílení nápadů s kolegy, …. „Hrdinou svého času aneb dělej míň, získej víc,“ je pětitýdenní online kurz, který vás dovede k  umění, jak ovládnout svůj čas. Osvojíte si v něm všechny postupy tak, aby se vám dostaly pod kůži, a začnete zvládat školní i osobní úkoly s větším klidem a nadhledem.

Jdete do toho?

Ať už máte své vlastní osvědčené způsoby, jak se vyhnout stresu, nebo se na tyto techniky podíváme společně, přeji vám hodně sil, klidu a hlavně radosti v novém školním roce. Držím palce, ať si svůj čas udržíte pevně ve svých rukách!

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *