ZKOUŠEJ CHVILKU NÁSOBILKU

Ve druhé třídě je náš matematický plán jasný. Natrénovat násobení. Učit se násobilku zpaměti a psát nekonečné množství sloupečků, toho jsem si užila v dětství už dost. A nutno uznat, že částečně i při mé první vlně učitelské dráhy. Teď už na to ale jdeme jinak. Postupně si tvořím nebo kupuju různé pomůcky, díky kterým je to násobení mnohem větší zábava.

Co už se mi nashromáždilo

Jako rozcvičku často používáme hrací kostky. Nejdřív jsme používali klasické hrací. Postupně jsme vyměnili jednu a nakonec obě kostky za speciální desetistěnné. Děti se rozdělí do dvojic. Všichni dostanou svou kostku a buď každý hází jednou z nich nebo se střídají v házení oběma naráz. Čísla, která padnou jsou čísly násobilkového příkladu. A kdo řekne výsledek dřív? Nebo ho jednou zodpoví ten a podruhé ten? To už je na vás, jak si to zrovna domluvíte.

NÁSOBÍME S HRACÍMI KOSTKAMI

Oblíbenou rozcvičkou je hra Já mám – Kdo má? Sedneme si do kroužku a mezi všechny děti rozdáme kartičky. Pokud na někoho vyjdou dvě, vůbec nevadí, jen je třeba rozdat opravdu všechny. Pak už může kdokoliv říct první příklad z kartičky. Třeba: Já mám 45. Kdo má 6 . 3? Ozve se žák s daným výsledkem a pokračuje jeho napsanou otázkou Kdo má…? Hrajeme tak dlouho, dokud se nevystřídají všechny děti se všemi kartičkami.

VNÍMÁME NÁSOBILKOVÉ SPOJE

Další hra na úvod hodiny je klasické bingo. Určíme si jednu násobilkovou řadu, ze které si děti vyberou šest čísel. Ty si napíšou do okýnek na mazací tabulce. Pak už říkám já (nebo někdo z dětí) příklad. Kdo má jeho výsledek, škrtne si ho a vítězí ten, kdo má celou poškrtanou tabulkou.

TAHLE HRA SE NEOMRZÍ

Bezva hra, kterou jsem koupila a pamatuju si ji i ze svého dětství je Elektrická násobilka. Princip je snadný. Spojíte-li příklad se správným výsledkem, rozsvítí se zelená kontrolka. Jednoduché, rychlé, se samokontrolou, co víc si přát.

SVÍTICÍ KONTROLKA BAVÍ I DOSPĚLÉ 🙂

Z domácích her se dají pěkně využít i domina. Mám menší sadu s maximálně šesti puntíky a jednu větší s devíti. V malých skupinkách do čtyř dětí se spravedlivě rozdělí dominové kameny (buď všechny, ale lze jednu sadu rozdělit i mezi dvě až tři skupiny). Puntíky zůstávají otočené dolů. Každý hráč si vezme jeden kámen a spočítá příklad vytvořený z počtu puntíku na každé půlce. Kdo má vyšší výsledek, bere vše. Vítězí hráč, který získá všechny kameny, nebo jich má v daném časovém limitu více.

VYŠŠÍ BERE
V PRVNÍ TŘÍDĚ SE PUNTÍKY DAJÍ I SČÍTAT, VE VYŠŠÍCH ROČNÍCÍCH PROCVIČÍTE ZLOMKY

Kromě domina lze využít i takzvaná trimina, která už si nejspíš budete muset vyrobit. Naštěstí na ně existují jednoduché počítačové programy, třeba tento generátor. Sami už si vepíšete, co potřebujete. Děti poté k sobě skládají jednotlivé trojúhelníčky. Pokud jim nevyšel požadovaný útvar (hvězdička, trojúhelník, šestiúhelník), je třeba najít chybu a zkusit skládat znovu.

TRIMINA MAJÍ MNOHÁ VYUŽITÍ

Doma jsem vlastním dětem zabavila hru Jenga. Dřívka jsem popsala všemožnými násobilkovými příklady, z druhé strany doplnila výsledky a děti mohou hrát podle běžných pravidel. To znamená jednou rukou vysunout dřívko (kromě vrchních dvou pater) a položit ho na vrchol věže. S násobilkou to je okořeněné právě o spočítání výsledku a jeho samostatnou kontrolu. Komu věž spadne, staví novou a hraje se další kolo.

KOMU VĚŽ SPADNE?

Od jedné maminky – lékařky jsem dostala větší množství lékařských špachtlí. Využila jsem je na hru BUM! Špachtle jsem opět popsala mnoha násobilkovými příklady. Na některých špachtlích však příklad chybí a místo něj tam je slovo BUM. Hráči si postupně losují jednotlivé špachtle a zodpovídají příklady. Je-li výsledek správný (posoudí ostatní hráči, k dispozici mohou mít tabulku násobků), dotyčný si špachtli ponechá. Pokud se splete, vrátí ji zpátky do hrníčku/pytlíčku/nádoby. Vytáhne-li si ovšem dřívko s nápisem BUM, musí vrátit všechna svá dřívka zpět. Hra je nekonečná, protože si vždy někdo vytáhne BUM špachtli. Zato je fakt zábavná.

MÁTE NASTŘÁDÁNO? POZOR! DŘÍVKA MOŽNÁ POPUTUJÍ ZPĚT

Někdy si říkám, kde mám všechny ty pomůcky brát, kolik mě výroba či shánění bude stát času a peněz. Ale osvědčilo se mi zeptat se okolí či rodičů dětí, zda potřebné věci nemají. Nejednou se totiž ukázalo, že opravdu mají a už je ani nechtějí nebo nepotřebují. Takto jsem se dostala právě ke špachtlím, dominu, různým figurkám, obalům od Kinder vajíček, knoflíkům…

A jaké pomůcky či hry se osvědčily vám při trénování násobilky? Co máte oblíbeného vy a co děti? Chcete-li sdílet vaše tipy, napište nám je sem do komentářů nebo do soukromé FB skupiny. Ráda si počtu 🙂

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *